Continovatie… Wat een krachtig woord! Mag wat mij betreft opgenomen worden in het Groene Boekjes voor Leiders. En als dát boekje nog niet bestaat, dan hebben we nu het eerste C-woord al aangeleverd.

Continovatie werd ingebracht in mijn gesprek over Strategie met een directeur Marktstrategie & Organisatieontwikkeling uit de Zorg. Hij vertelde dat hij het woord Continovatie continu gebruikte in zijn organisatie: in korte tijd door fusies en overnames uitgegroeid tot een bedrijf met duizenden medewerkers.

Continovatie = Continueren + Innovatie

Dát was hoe hij keek naar de strategische vraagstukken van zijn organisatie. En veel organisaties zullen deze vraagstukken herkennen. Innovatie is aan de orde van de dag, de externe omgeving schreeuwt om innovatie. Het strategische speelveld verandert en innoveren lijkt een sleutel. Alleen …… innovatie inbedden in de cultuur van de organisatie is helemaal niet zo makkelijk. Continuïteit is waar een gezonde organisatie op drijft. Innoveren en continueren lijken soms haaks op elkaar te staan. Of niet?

Continueren is doen wat je doet, wat je organisatie al tijden doet. Is een omgeving waar de medewerkers zich veilig voelen, waar gebaande paden worden bewandeld. Is de waarde creatie voor stake- en shareholders waarborgen. Continueren vraagt een specifieke leidersschapsstijl. Om medewerkers die de “back-bone” zijn van een organisatie. Mensen die beheersen, bewaken en cognitieve afwegingen maken, die ervoor zorgen dat de continuïteit niet in het gedrang komt.

Innovatie is chaos, is onrust, is verandering. Is ook creativiteit. Is geel. Is emotie. Is wandelen buiten de gebaande paden. Is onzeker. Is een andere manier van werken, leidinggeven en organiseren dan voorheen. Innovatie is gek, is anders, is onderuit gaan en daar van leren en weer door gaan. Innovatie is wars van regels, gaat voor een paradigma shift en kijkt naar wat niet logisch is. Innovatie sluit allianties en netwerkt, creëert kansen.

Is Continovatie een droom die ooit uit gaat komen?

Print Friendly, PDF & Email