Sinds mijn kinderen op de basisschool zitten is mijn passie voor het onderwijs geboren. Eigenlijk toen onze oudste zoon in het Engelse onderwijssysteem startte, het schooljaar nadat hij 4 was geworden (Engeland kent een andere instroom dan Nederland). Ik heb er wat blogs over geschreven!

Maar eigenlijk al veel en veel langer een passie voor onderwijs. In een andere context wel. Met en voor volwassenen in een ‘anders dan reguliere’ onderwijs omgeving als de Baak, Schouten en Nelissen en ISBW. En misschien zelfs al wel besmet als 2e dochter van het schoolhoofd van de PO school in ons dorp. De appel valt niet ver van de boom?

En nu zomer 2017. Alweer een jaar als MR lid betrokken bij de basisschool van de kinderen. En aan de vooravond om als expert coach voor Stichting Leerkracht per schooljaar 2017/2018 aan de slag te gaan op PO, MBO en VO scholen in regio Zuid. Met leerkrachten en schoolleiding gaan werken aan ‘elke dag samen een beetje beter’. Hoe gaaf is het dat ik mag bijdragen aan ambities die ook de mijne zijn:

  • Geweldig onderwijs voor miljoenen leerlingen
  • Leraren die meer plezier hebben in hun werk en minder werkdruk ervaren
  • Gelijke kansen voor alle leerlingen en studenten
  • Docenten die van elkaar leren en elkaars talenten benutten
  • Leerlingen die met hun leraren meedenken over hoe het onderwijs nóg beter kan

 

Dinsdag 27 juni staakt het PO onderwijs in Nederland. De noodklok luidt. Omdat er alleen maar verliezers zijn als we doorgaan met wat we aan het doen zijn. Verliezers op de korte maar ook op de lange termijn. Dat is voor mij de essentie van de 27e. Los van wat ik vind van het middel ‘staking’. Er wordt geleden in het onderwijs.

Jonge, enthousiaste docenten die afbranden nog voor ze aan het vliegen zijn. Oudere leerkrachten die afbranden omdat ze aan het vliegen zijn. De onderwijs keten in-, door- en uitstroom klopt niet meer. Er is verspilling in het onderwijs. Menselijk kapitaal onvoldoende benut, ook door zichzelf. Er vallen gaten in waardering en beloning. En zo kan je als ouder, leerkracht, opa, oma, bestuurder een hele waslijst maken van zaken die onvoldoende bijdragen aan excellent onderwijs in Nederland.

Het raakt ons allemaal!

De menselijke motor in onderwijs steunt en kreunt. Oplossingen en antwoorden lijken ver weg. Wie het weet mag het zeggen. Als je je geïnspireerd voelt om bij te dragen aan dit thema, neem even contact op voor een gast blog, vlog, ed.