Samen met Sjoerd van den Bruele ben ik initiatiefnemer van de Firma Zuiver – club voor fris leiderschap.

Sjoerd schreef onlangs dit mooie artikel.

Dit gaat volledig over het benutten van de menselijke motor.

Veel leesplezier.

Sjoerd Bakker

————————————————————-

Stel je eens voor dat je een dobbelspel gaat spelen. Je maakt samen met je tegenstander een pot van 200 euro en vervolgens gooi je om de beurt met 2 dobbelstenen. Degene die het hoogst gooit mag steeds 10 euro uit de pot pakken en zo verdeelt zich vanzelf de pot. Wie wil je dat er voor jou gooit, de ander of jijzelf? De meeste mensen willen echt liever zelf gooien. Sterker nog, velen zullen weigeren het spel te spelen als ze zelf niet mogen gooien.

Zo werkt het ook met de plannen voor het nieuwe jaar. Al is het plan door de directie of het management nog zo goed bedacht, het is en wordt nooit meer het plan van de mensen die het uit moeten voeren. En dat is zonde, want een collectief gevoelde ambitie kan juist zo enorm inspirerend en motiverend werken. Sterker nog, het kan de grote motor voor succes zijn. Maar dan moet je het wel goed aanpakken.

Als je kijkt naar de motivatie van mensen, dan is die natuurlijk voor iedereen anders. Drie algemene, leidende motivatoren kom je in de literatuur echter steeds vaker tegen: zingeving, autonomie en meesterschap. Helaas geven lang niet alle jaarplannen hier invulling aan. Te vaak is het een cijfermatig geheel, samengesteld uit de resultaten van het afgelopen jaar met een percentage daar bovenop. Nuttig en noodzakelijk voor de aandeelhouders, niet persé de bron van inspiratie voor medewerkers.

Natuurlijk zijn cijfers als omzet en winst belangrijk. Motivatie komt echter ook voort uit andersoortige doelen:

  • Zingeving: Waar doen we het allemaal voor? Welk hoger doel dient dit? Welke collectieve ambitie en visie streven we na? Doen we wat bij ons past en waar we goed in zijn? Hoe zit het met de langere termijn? Hoe maatschappelijk verantwoord zijn we bezig?
  • Autonomie: Welke doelen vinden wij belangrijk? In hoeverre hebben wij invloed op het bepalen en behalen van die doelen?
  • Meesterschap: Hoe dragen de gestelde doelen bij aan het echt goed worden in wat we doen? Hoe zorgen we naast kwantiteit ook voor de juiste kwaliteit?

 

Onze ervaring leert dat plannen die met de medewerkers worden gemaakt en waarin ook dit soort doelen zijn opgenomen de meest krachtige, betekenisvolle en inspirerende zijn. Voeg daar een simpele manier om de voortgang doorlopend te volgen en goede en snelle feedback en coaching aan toe, en 2018 kan niet meer stuk, voor de medewerkers, de klanten en de organisatie!

Sjoerd van den Bruele is initiatiefnemer van Firma Zuiver en stimuleert fris en eigentijds leiderschap, beter samenwerken en ondernemerschap in organisaties.

Wij helpen je graag om fris en vol inspiratie het nieuwe jaar in te gaan met plannen en doelen die iets betekenen voor de mensen die ze uitvoeren.